Monday, April 26, 2010

Pilihanku

Dilema. Satu hal yang tak aku gemari. Tapi, aku tahu dilema pasti mengunjungi siapa pun. Aku sukakan pilihan, tapi dilema bukanlah suatu pilihan. Selagi aku berada dalam dilema, selagi itu aku takkan mampu memilih. Jadi, untuk memilih, aku mesti mengeluarkan diriku dari kancah dilema. 

Dilema menghalang aku untuk fokus. Sedangkan pilihan, membantu aku untuk fokus. Dilema hanya mengurung aku dalam penjara khayalan. Sedangkan pilihan, mengajak aku untuk bebas mencapai awan teratas.

Untuk menempuh masa hadapan, aku perlukan pilihan; bukan dilema. Jadi, wajarlah aku tinggalkan dilema itu di belakang; masa silam yang kelam. Hidup ini terlalu pendek untuk aku sia-siakan dengan dilema yang tak berkesudahan.

Aku perlu mengakhiri dilema tersebut dengan satu pilihan. Dan, aku telah pun memilih untuk tidak ke sana. Aku pilih untuk akur pada ikrar dan janji setiaku di sini.

No comments:

Post a Comment