Monday, April 19, 2010

Dia

Ahad, 18 April 2010- Aku terlewat bangun, pagi ini. Terkejut oleh deringan telefon rumah yang bising. Aku tak jawab, mak yang jawab. Mendengar suara emak menjawab telefon sahaja sudah mendorong aku bangun dari tilam serta merta! Aku tengok telefon bimbit. Oh! Ada enam panggilan terlepas, oleh sebab nadanya telah aku matikan sebelum tidur malam tadi.

Aku bersiap sepantasnya, dan bergegas lagi ke sana bersama Pak Saiful. Mereka telah menunggu, entah dari jam berapa. Aku kenal keempat-empatnya. Namun, aku lebih banyak bicara dengan dua orang sahaja. Aku tak pasti, apakah tawaku dengan Pak Saiful dari lif didengari mereka. Namun, apa yang pasti aku terhibur mendengar cerita bapak tentang lif yang rosak semalam. Patutlah aku dengar lelaki itu tercungap-cungap di hujung talian, semalam. Hahahaha!! Padan muka dia! Baru turun tangga, belum naik tangga lagi!

Akhir-akhir ini, aku agak bengang dengan sikap culasnya. Aku sangat terkilan dengan sikapnya terhadap keikhlasan aku bekerja selama ini. Dia seolah-olah menyandarkan semuanya ke bahuku, sedangkan dia tahu situasi kewanganku dan tekanan mental emosi yang terpaksa aku tempuhi saat ini. Aku tak pernah mempertikaikan urusan peribadinya selama ini. Tapi, kali ini aku merasakan dia sudah keterlaluan mempergunakan aku. Tidakkah dia memikirkan tentang penat lelah aku menguruskan isu-isu penempatan ini, ditambah pula saban minggu aku menguruskan tetamu-tetamu baru itu? Ada ketika, aku terpaksa menangguhkan urusan-urusan peribadi yang penting, semata-mata untuk mengutamakan kepentingan bersama ini. Dan, dia pula? Semakin lama, dia seolah-olah semakin "jauh". Jauh dari mata, dan jauh juga dari hati.

Aku berharap, dia menyedari kesilapannya yang terbesar bukanlah kerana dia berada jauh secara geografi. Tapi, kesilapannya yang terbesar selama ini ialah dia gagal menghargai ketulusan orang-orang yang ingin membantunya. Dia menangguk di air keruh. Jangan begitu, sayang. Kau tidak merugikan sesiapa pun, kecuali dirimu sendiri!

No comments:

Post a Comment