Friday, April 16, 2010

Aku penat

Adakala aku rasa letih dengan hidup ini. Kemuncaknya, aku seolah-olah merindui kematian. Tapi bila aku fikirkan lebih dalam, sebenarnya yang aku letihkan itu bukanlah kehidupan yang berwarna-warni ini. Sebaliknya, keletihan itu mungkin berpunca daripada perkara-perkara yang mencalar emosiku sepanjang aku menempuh jatuh bangun kehidupan ini.

Aku merindui suatu hari yang tenang damai. Dan, aku yakin kedamaian yang aku dambakan itu tak mungkin hadir dalam kehidupan dunia yang sementara ini. Kedamaian itu hanya akan ku raih pada masa hadapan. Suatu masa yang tak berpenghujung, barangkali.

Demi mencapai kedamaian yang berpanjangan itu, aku harus "menjual" seluruh kepentingan hidup masa kini. 

Aku harus "menjual" kepentingan hidup yang sementara ini, demi masa hadapan yang lebih baik.

Mungkin aku boleh penat. Tapi, aku tak boleh kalah dengan kepenatan hidup ini selagi Tuhan belum mengizinkan aku mengalah.

Bila aku penat, aku patut berehat. Itu sahaja.

No comments:

Post a Comment