Wednesday, April 14, 2010

Kenapa aku perlu menulis?

Aku perlu menulis supaya aku dapat berlatih menyusun idea-idea bernas aku dalam stuktur gaya yang ringkas, santai, dan bermakna. Ini objektif aku, untuk blog ini!

Kedua, aku perlu menulis semula demi memperkasa penggunaan Bahasa Melayu Tinggi dan Bahasa Melayu Komunikasi yang pernah aku pelajari dulu.

Ketiga, aku perlu menulis supaya aku dapat mengekspresi diriku melalui buah fikiran dan suara hati terdalam. Aku mahu membaca balik blog ini pada masa akan datang.

Yang terakhir, aku mahu blog ini menjadi bukti "kewujudan"ku atas muka bumi ini. Aku berharap, blog ini dapat menghubungkan aku dengan jiwa-jiwa yang jauh daripadaku.


Bagaimana aku hendak menulis?

Walaupun blog ini akan dianggap sebagai diariku, aku berazam untuk mengisi blog ini dengan entri-entri yang bersopan-santun nadanya. Aku tidak boleh sama sekali mencarut, mengumpat, atau menfitnah sesiapa atau mana-mana pihak walau apa pun sebabnya. Blog ini harus menjadi medium untuk aku menyalurkan rasa marah, benci, jengkel, janggal dan segala rasa yang kurang enak itu dalam nada yang berhemah dan jelas!


Apa yang aku hendak tulis?

Memandangkan aku akan kerap menulis dalam blog ini, perlu aku ingatkan diriku untuk mengisinya dengan entri-entri bermakna sahaja. Aku berazam untuk tidak mengisinya dengan lirik-lirik lagu, resepi-resepi, catatan blog orang lain atau hal-hal rumahtangga dan kaum kerabat. Aku anggap, hal yang terakhir ini adalah perkara peribadi yang tak wajar menjadi tatapan umum.

Aku hendak menulis entri-entri yang tulen dari benak dan perasaan aku. Ini sahaja azam aku untuk blog ini dan untuk diri aku, khususnya.


InshaAllah.

No comments:

Post a Comment