Thursday, April 22, 2010

Istimewa

Malam ini; malam ketiga aku ke sana. Kami berempat menguruskan serba serbi yang masih tak terurus. Perempuan itu juga telah datang bersama-sama menolong sejak dua malam lepas. Dan kehadiran dua orang lelaki itu pada malam ini, aku anggap sebagai "penyeri" acara sahaja! 70 peratus kerja-kerja pembersihan telah pun dijalankan semalam. Malam ini, lebih banyak kerja-kerja menata rias. 


Mereka nampaknya suka dengan kerja tangan aku siang tadi. Aku pun suka. Perempuan itu bertanya apakah cara yang aku gunakan untuk menimbulkan kesan cat di dinding itu. Tempoh hari, dia menyatakan hasratnya hendak mengecap tapak tangan kami di dinding. Tapi, aku telah melarangnya. Dan, hari ini aku gantikan dengan sesuatu yang hampir mirip dengan hasratnya itu. Nampaknya dia suka. Aku lega. Aku suka bila mereka suka. Itu sahaja penghargaan yang mampu aku hadiahkan setakat ini.

Barangkali, tempat itu tidaklah sesempurna khayalan mereka. Namun, aku berharap tempat itu akan menjadi batu loncatan kami untuk mencapai kesempurnaan yang dicita-citakan. 

Tempat itu asalnya sangat buruk, busuk dan menyakitkan setiap mata memandang. Tidak ada istimewanya langsung! Tapi, setelah dicongak-congak, terpaksa juga aku "ambil" tempat itu. Itu sahajalah kawasan yang berkadaran dengan kemampuan kami semua. Di sana, mungkin tidaklah selesa seperti di rumah sendiri. Tidak ada peti ais, mesin basuh, apatah lagi televisyen! 

Namun, tempat itu punyai keistimewaannya tersendiri. Keistimewaannya bukanlah terletak pada apa yang dipandang mata. Jauh daripada semua itu, istimewanya tempat itu terpahat dalam hati semua orang yang telah mendirikannya bersama-sama. Tempat itu telah didirikan dengan curahan keringat, air mata, calar dan luka kami semua. Itulah istimewanya tempat itu.

No comments:

Post a Comment