Wednesday, April 14, 2010

Aku perlu menulis

Dua hari lepas, aku pergi kedai buku MPH. Aku tertarik dengan sebuah buku bertajuk "Diari Mat Despatch" oleh Bakaruddin Bekri, PTS. 

Buku itu mengingatkan aku betapa dulu, aku pernah ada diari sendiri. Aku juga pernah ada rakan pena, dari dalam dan luar negara. Tapi, semua itu telah lama aku tinggalkan, disebabkan aku pernah beranggapan hobi itu takkan bawa aku ke mana-mana. Boleh jadi, aku tersilap. Sebenarnya, hobi itu wajar aku pertahankan atas sebab-sebab tertentu yang akan aku ceritakan kemudian.

Namun, sebab terutama tentulah kerana tak semua orang berbakat menulis. Aku terpaksa akur. Malangnya, aku telah menyia-nyiakan bakat aku selama ini. Aku hanya menyedarinya sewaktu aku menjawab soalan esei Bahasa Melayu "Peperiksaan Skim Perhidmatan Awam Gred 41", Sabtu lepas. Aku mengalami "halangan mental" yang tiba-tiba! Aku sakit hati sebab tak dapat menonjolkan "bakat semulajadi" aku dalam tempoh sejam itu. Sudah berhari-hari aku selesaikan peperiksaan itu. Aku masih rasa bersalah pada diri sendiri kerana aku telah mengabaikan satu kemahiran yang menjadi kebiasaan aku suatu waktu dulu. Aku kesal.

Kekesalan ini telah mendorong aku untuk menulis semula. Maka, aku memutuskan untuk mula menulis semula dalam blog yang baru ini (blog lama aku di friendster telah lama terkubur sejak aku matikan akaunnya dulu!)

No comments:

Post a Comment