Sunday, August 8, 2010

Petanda

Dalam aku berkira-kira dengan keputusan yang hendak aku nyatakan kepada mereka kelak, Tuhan telah menegurku hari ini. Melalui gadis muda itu, aku memahami bahawa Tuhan sedang membicarakan persoalan emosi yang menggugatku akhir-akhir ini. Tadi, aku tergamam melihatkan matanya bergenang air. Aku tanyakan perihalnya. Terus sahaja dia tertunduk, dan membuka cerita. Aku dengarkan tanpa sepatah kata. Dari matanya, aku mengerti berat rasa yang ditanggungnya. Aku tak tahu apakah cara yang dapat mengurangkan ketegangannya melainkan sebuah dakapan erat. Ketika dia menyandarkan kepalanya di bahuku, aku sedar betapa Tuhan masih hidup di hati kami.

Dia baru 19 tahun, barangkali masih naif tentang makna cinta yang benar. Walaupun isu kami tidaklah sama, hakikatnya tetap persoalan hati yang rapuh. Aku pernah melalui apa yang dia sedang lalui. Tapi, dia belum menempuh apa yang sedang aku tempuhi. Di antara perbezaan isu kami ini, Tuhan telah menyuntik harapan di sanubari, meminta aku untuk terus bertahan; sekurang-kurangnya untuk satu lagi Ramadhan bersama-sama mereka. Aku percaya, setiap jiwa pasti merasakan mati. Hanya dengan "kematian", kita dapat menghargai hakikat kehidupan. Aku yakin, dia sedang menghampirinya.

No comments:

Post a Comment